16 Aralık 2020 Çarşamba

Scratch Nedir?




Bilgisayar programlama dilleri bir yabancı dil gibi öğrenilmesi zaman alan ve ilk bakışta karmaşık dillerdir. Bu dillerin daha kolay öğrenilmesini ve yaratıcı bir şekilde kullanılmasını desteklemek amacıyla çeşitli blok tabanlı programlama araçları geliştirilmiştir. Bu amaçla oluşturulmuş blok tabanlı dillerden biride scratch dır.

Scratch, ABD’de bulunan MIT’nin geliştirdiği, 8-16 yaş arası çocukların kullanımına göre tasarlanmış oldukça basit bir ara yüze sahip programlama ortamıdır.

Geleneksel programlama dillerinin aksine kullanıcı, istediği fonksiyonları fare ile tıklayıp sürükleyerek animasyonlar, oyunlar, ve hikayeler yaratabilirsiniz. Günümüzde scratch 2.0 ve 3.0 şeklinde sürümleri bulunmaktadır. Scratch, renkli bir ara yüze sahiptir. Bu sayede çocukları bir şeyler yaratmaya teşvik eder.

Programlama dillerinin aksine, hazır fonksiyonlar kategorilere ayrılarak kolay bir biçimde kullanıma sunulmuştur. Bu sayede programlamaya yeni başlayan kişi, algoritma yapısını if,else,while,for gibi görece karmaşık ve noktalama işaretleri gibi özen isteyen yapıları kullanmadan kavrayabiliyor.

Ülkemizde ve diğer ülkeler ” Scratch ” ile neler yapıldı, neler yapılmış?

⦁ New York’taki bir okul , Scratch’i bulaşıcı hastalıkların yayılmasına ilişkin simülasyonlar oluşturmak için kullandı.

⦁ Ülkemizdeki bazı illerde “kodlamayı yaygınlaştırmak” için pilot ortaokullar seçildi ve buralarda kodlama atölyeleri kurulup çocuklarla scratch projeleri gerçekleştirildi. (Örneğin: KodlaManisa Atölyesi)

⦁ Hindistan ‘da yaşayan bir grup genç, köylerinin yaşadığı çevre sorunlarını gösteren hareketli bir haritasını yapmak için scratch’i kullandı.


⦁ İstanbul’da bir üniversitedeki öğrenciler, Scratch’i kendi oyunlarını hızla prototipleştirerek ve oyunu halka test ederek vide oyun kültürünü incelemek için kullandılar.

⦁ Kaliforniya ‘da bir ortaokuldaki İngiliz  Scratch’i rastgele bir hikaye jeneratörü oluşturmak için kullandı.


⦁ Rusya’daki bir ilkokuldaki öğrenciler, Scratc’i koordinat sistemi ve trigonometri hakkında öğrenmek ve kendi kişiselleştirilmiş öğreticilerini oluşturmak için kullandılar.

⦁ Michigan’daki lise öğrencileri Scratch’i fizik simülatörü yapmak için kullandı.

Çocuklara faydası nelerdir ?

Scratch çocukların yaratıcı öğrenme becerilerini geliştirmelerine yardımcı olur. Scratch’te “Hayal et, kodla ve paylaş!” mantığı mevcuttur. Çocuklar programlama öğrenirken yaratıcı düşünme, mantıksal akıl yürütme, problem çözme ve işbirliği becerilerini geliştiren önemli matematiksel ve bilgisayar kavramlarını öğrenirler. 


Scratch üzerinde oyun vb. tasarlayan çocuklar üretiyor ve bu durum onlarda güven oluşturuyor. İleriki dönemlerinde matematik, mantık, fen ve başka derslerine de bu durum yansıyor. Üstelik bu durum çocuklara eğlenceli bir ortamda kazandırılıyor. 

Scratch çocukların sıkılmayacağı görsel bir alana sahiptir.


Örneğin, Scratch programlama dilinde yazım hataları gibi sorunlarla karşılaşmayız. Diğer programlama dillerinde olduğu gibi komutları yazmayız. Bunun yerine programlama bloklarını sürükleyip birleştirmek yeterli olacaktır. Birleştirilen kod blokları belirli bir algoritmaya göre yapılır yani işlem basamakları sıralıdır. Bu sayede çocukların problemleri adım adım çözme becerisi de gelişmiş olur.

Çocukların, Scratch sayesinde kazanacağı beceriler gerek günlük hayatlarına gerekse eğitimlerine önemli katkılar sağlayacaktır.


KAYNAKÇA
https://maker.robotistan.com/scratch-nedir/
https://www.heryerdeyazilim.com/scratch/
https://www.youtube.com/watch?v=GqlSzLXrTDU
Prof.Dr.Yasemin Gülbahar Güven,6.Sınıf Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretmen Rehberi, (MEB Yayınları, 2018), 259.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

BEN KİMİM ????

                                                                       KİMSİN SEN??? Merhabalar sayın internet sakinleri size biraz kendimde...